Decyzja środowiskowa obwodnicy Więcborka umorzona. A co z obwodnicą Sępólna, Kamienia Krajeńskiego i Tucholi?

Sandra Szymańska
Sandra Szymańska
Użytek ekologiczny w dolinie rzeki Sępolenki stanowi problem dla RDOŚ i wydania decyzji środowiskowej dla obwodnicy Sepólna. Rozważana jest opcja wysiedlenia mieszkańca
Użytek ekologiczny w dolinie rzeki Sępolenki stanowi problem dla RDOŚ i wydania decyzji środowiskowej dla obwodnicy Sepólna. Rozważana jest opcja wysiedlenia mieszkańca fot. Sandra Szymańska
Udostępnij:
Burmistrz Więcborka wydał decyzję o umorzeniu postępowania administracyjnego w sprawie decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Więcborka, której inwestorem jest Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Kamień Krajeński czeka na decyzję dla Sępólna. Ale RDOŚ nadal jej nie wydała. Co z tymi obwodnicami na Krajnie w powiecie sępoleńskim i w Borach w Tucholi?

Zobacz wideo: Kary dla pijanych kierowców

Czy umorzenie postępowania ws. wydania decyzji środowiskowej oznacza, że Więcbork nie będzie miał obwodnicy? Wiceburmistrz miasta Jacek Masztakowski uspokaja, że nic złego się nie dzieje. Inwestycja, którą prowadzi marszałek województwa kujawsko-pomorskiego jest w fazie sporządzania raportu oddziaływania na środowisko. Decyzję środowiskową wydaje w tym przypadku burmistrz miasta i jak deklarował na naszych łamach Waldemar Kuszewski, ma być wydania do końca roku.

Mieszkańcy Dalkowa postulują o korektę trasy

Jednak 30 lipca włodarz miasta wydał decyzję o umorzeniu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa obwodnicy Więcborka” wszczęte na wniosek Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Co to oznacza? Przypomnijmy, że był już wybrany wariant trasy najbardziej wysunięty na zachód.

- W wyniku konsultacji z inwestorem ZDW po przeanalizowaniu wszelkich dokumentów miał do wyboru dwa warianty przebiegu obwodnicy w miejscowości Dalkowo. W porozumieniu z gminą i zasięgnięciu wszelkich opinii, by uniknąć konfliktów społecznych, inwestor zdecydował o innym wariancie przebiegu obwodnicy. Kilku mieszkańców tej miejscowości w pismach skierowanych do inwestora zasugerowało, że tereny, przez które pierwotnie miała przebiegać obwodnica są dla nich bardziej cenne niż te w drugiej wersji. Która mniej uszczupli ich gospodarstwa i korzystniej podzieli grunty. Ten lekko zmieniony wariant również będzie przebiegał około 200 metrów od ich siedlisk, ale nie będzie on za, a przed nimi. Mieszkańcy wyrażają zgodę zmienioną wersję. Stąd trzeba było umorzyć postępowanie na poprzedni wariant – tłumaczy Jacek Masztakowski, zastępca burmistrza Więcborka.

Jak dodaje, Zarząd Dróg Wojewódzkich w najbliższym czasie złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej na nowy wariant i zaznacza, że dokumenty są zbieżne, a procedura jest czysto techniczna, ponieważ okoliczny teren również był badany.

- Raport oddziaływania na środowisko jest niemalże gotowy. Nic nie będzie hamowało dalszych prac nad obwodnicą i do końca roku decyzja środowiskowa zostanie wydania – podkreśla wiceburmistrz.

Takie posunięcie ze strony burmistrza musiało nastąpić, by procedura przebiegała prawidłowo, a ewentualne odwołania nie zahamowały dalszego procedowania. Urząd Marszałkowski zakłada, że gotową koncepcją będzie dysponował na początku przyszłego roku. Wówczas będzie można ogłosić przetarg w trybie „Zaprojektuj-buduj”.

Obwodnica Więcborka przebiegać będzie od ronda na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 241w kierunku Nakła oraz 242 w kierunku Wyrzyska. Łączyć się będzie z drogą wojewódzką nr 189 w kierunku Złotowa, z drogą powiatową prowadzącą do Nowego Dworu i drogą wojewódzką nr 241 od strony Sępólna Krajeńskiego. Powstanie obwodnica o długości ok. 5,7 km, jezdnojezdniowa z dwoma pasami ruchu. Na dziś koszt inwestycji waha się między 80 a 90 milionów złotych.

Dodajmy, że od dwóch lat gotowa jest koncepcja niezbędna do budowy obwodnicy Tucholi. Trasa o długości 10 kilometrów ma ominąć miasto od strony południowo-zachodniej i wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum, osiedla Rudzki Most oraz wsi Bladowo. Przebieg trasy uzgodniono podczas konsultacji społecznych. Prace nad dokumentacją nie mogą zostać zakończone, ponieważ od 2019 roku Urząd Marszałkowski w Toruniu oczekuje na postanowienia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który rozpatruje odwołanie jednego z mieszkańców.

Obwodnica Sępólna – brak decyzji RDOŚ

Tak spokojni jak w Więcborku nie są władze Sępólna Krajeńskiego. W tym przypadku decyzję środowiskową dla budowy obwodnicy Sępólna wzdłuż drogi krajowej nr 25 wydaje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. Ta decyzji w planowanym terminie 26 lipca znów nie wydała, ponieważ nadal nie zapadła decyzja czy wybrać wariant z naruszeniem użytku ekologicznego w dolinie rzeki Sępolenki w Sikorzu, czy wysiedlić jednego z mieszkańców, aby tam przebiegała droga.

Jak już wielokrotnie informowaliśmy, Nadleśnictwo Runowo wydało pozytywną opinię o wariancie biegnącym przez fragment użytku ekologicznego, a Rada Miejska w Sępólnie przyjęła decyzję stosowną uchwałę.

Burmistrz Waldemar Stupałkowski jest już zniecierpliwiony taką postawą RDOŚ, odwlekaniem postępowania ws. wydania decyzji i złożył wniosek o naruszeniu użytku. Kolejny termin wydania decyzji to 27 września.

GDDKiA w Bydgoszczy

Obwodnica Sępólna Krajeńskiego ma mieć ponad 6 km długości.

- W ramach zadania planowana jest między innymi budowa kilku obiektów inżynierskich (w tym nad rzeką i linią kolejową) oraz skrzyżowań umożliwiających włączenie do sieci dróg. Przebudowane zostaną też drogi kolidujące z nową inwestycją oraz powstanie infrastruktura konieczna do zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego – informuje na swojej stronie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy.

Kamień czeka na Sępólno

Jako jedną inwestycję traktuje się budowę obwodnicy Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Decyzja środowiskowa w tym przypadku została wydana przez burmistrza Kamienia Krajeńskiego 20 kwietnia 2021 roku. Obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 25 ma omijać Kamień Krajeński od zachodu łukiem o długości około 2,5 km. Przy okazji powstanie most nad doliną rzeki Kamionki oraz wiadukt drogowy. Planowane ogłoszenie przetargu na budowę obu obwodnic, które przewidziane są do realizacji jako jedno zadanie, to 2022 rok. Nastąpi to po przeprowadzeniu badań i opracowaniu dokumentacji geologicznej.

Obwodnice Sępólna i Kamienia mają powstać w 2026 roku.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie