Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W przychodni „Doktór” w Sępólnie: - Pacjenci traktują nas jak sklep

Sandra Szymańska
Sandra Szymańska
Zagrożenie COVID-19 wymusiło na przychodni "Doktór" w Sępólnie nie tylko nową formę pracy, jaką były teleporady, ale też poradę receptową. Z tą bywa różnie
Zagrożenie COVID-19 wymusiło na przychodni "Doktór" w Sępólnie nie tylko nową formę pracy, jaką były teleporady, ale też poradę receptową. Z tą bywa różnie fot. Sandra Szymańska
Na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Sępólnie rozmawiano na temat funkcjonowania instytucji ochrony zdrowia na terenie gminy w ubiegłym roku. Liczba porad w przychodniach znacząco wzrosła, ale czy rozwiązano problem z dodzwonieniem się do lekarza?

Zobacz wideo: Dramatyczne dane dotyczące zgonów w Polsce

od 16 lat

Rok 2021 upłynął pod znakiem koronawirusa, podobnie jak poprzedni. Nie dziwi więc fakt, że mieszkańcy gminy Sępólnie znacznie częściej zmuszeni byli do wizyty u lekarzy. W Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „Doktór” w ubiegłym roku udzielono 32 374 porad lekarskich, w tym 16 862 to teleporady, a 226 – wizyty domowe. 12 120 porad, w tym 7 350 teleporad, udzielono osobom powyżej 65 lat.

- To o ponad 2 tysiące porad więcej w porównaniu z 2020 rokiem, w tym o 200 więcej teleporad. Osobom powyżej 65. roku życia udzielono ich porównywalnie z ubiegłym rokiem – powiedziała Teresa Ruthnedorf-Przewoska, kierownik przychodni.

Porady on-line i receptowe

Gdy wybuchła pandemia znacznie nasilił się problem z dodzwonieniem się do lekarza w przychodniach, o czym wspomniał rok temu na sesji radny Janusz Tomas. Jak zarzeka doktor Ruthendorf-Przewoska, przychodnia „Doktór” rozwiązała ten problem.

- W tej chwili mamy dodatkowo trzy trzy linie telefoniczne do obsługi pacjentów, w tym jedną z automatyczną sekretarką. Podczas łączenia się, pacjent otrzymuje numer w kolejce. Nie ma tego problemu, że nie można się dodzwonić, bo nikt nie odbiera telefonu. Automatyczna sekretarka pozycjonuje pacjentów. Lekarz kontaktuje się z pacjentem na telewizytę w dniu rejestracji – poinformowała.

Zagrożenie COVID-19 wymusiło na placówce nie tylko nową formę pracy, jaką były teleporady, ale też poradę receptową.

- By ułatwić pacjentom powtórne stosowanie leków, przed wejściem do zakładu jest skrzynka, gdzie można wrzucić nazwy i ilość leków. Numer recepty, jeśli pacjent ma założone Indywidualne Konto Pacjenta w aplikacji pacjent.gov.pl, przychodzi z automatu. Od tego roku wykupiliśmy od operatora taką usługę, że pacjent, nawet jeśli nie ma IKP, to otrzymuje numer recepty SMS-em – wyjaśniła pani doktor.

Z wprowadzoną usługą receptową, która miała być ułatwieniem dla pacjenta, różnie bywa.

- Niektórzy pacjenci traktują nas, jak sklep, bo wypisują sobie jakieś leki, którymi dotąd nie byli leczeni. Ale leczyła się nimi babcia, ciocia czy córka. Tak robić nie możemy. My analizujemy każdy przypadek, czy można zapisać pacjentowi lek czy nie. To jest bardzo ważne. Jeśli są zapisane przez specjalistę, musimy mieć dokument stwierdzający stan rzeczy i na podstawie tego możemy kontynuować leczenie – podkreśla kierownik „Doktóra”

Centrum Medyczne „Spamed” udzieliło pacjentom w ubiegłym roku 32 923 porady, w tym ponad 400 związanych z COVID-19. Jak zauważył szef przychodni, Sławomir Kuczyński, jest to liczba znacząco większa w porównaniu z 2020 rokiem. Więcej było również porad w poradni zdrowia psychicznego. Specjaliści udzielili ich 2065, w tym 98 dzieciom i młodzieży do 18. roku życia.

Grypa i COVID-19 - statystyki zachorowań i szczepień

Tym, co niepokoi służbę zdrowia, jest znacząco mniejsza ilość szczepień przeciwko grypie. Jak wynika ze statystyk Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Sępólnie Krajeńskim, przypadków zachorować w powiecie sępoleńskim było o 4 tysiące więcej niż w roku poprzednim. W 2020 były to 12 132 przypadki, a w ubiegłym - 16 162.

W gminie Sępólno w roku 2021 przeciwko grypie zaszczepiło się 347 osób. To spadek w stosunku do 2020 roku, gdy zaszczepionych przeciwko grypie było 428 osób.

- Pacjenci obawiają się, że jeśli zaszczepią się przeciwko COVID-19, to nie będą mogli zaszczepić się przeciwko grypie. My szczepimy nawet jednocześnie na obie choroby. Nic się nikomu nie dzieje - twierdzi doktor Teresa Ruthendorf-Przewoska.

Dodajmy, że obecnie przeciwko COVID-19 zaszczepionych jest 57 procent mieszkańców powiatu sępoleńskiego. W gminie Sępólno to 9632 (61 proc.), w gminie Więcbork – 7284 (55 proc.), w gminie Kamień – 3 707 (54 proc.), w gminie Sośno – 2508 (51 proc.).

Pierwszy przypadek zakażenia koronawirsuem w powiecie sępoleńskim wykryto w kwietniu 2020 roku. Od tego czasu zdiagnozowano łącznie 4 576 przypadków.

- W 2021 r. odnotowano 2 790 przypadków zakażenia wirusem SARS-CoV-2 na terenie powiatu sępoleńskiego. Z kolei w 2020 roku było 1 786 przypadków – informuje Łukasz Betański, rzecznik prasowy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Bydgoszczy.

W powiecie sępoleńskim można się zaszczepić nie tylko w przychodniach, ale również korzystając z objazdowych szczepień. I to bez wcześniejszej rejestracji. Poniżej harmonogram szczepień na luty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na sepolnokrajenskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto